Projektový den Mléko a my na Základní škole Karla Klíče v Hostinném

12. 11. 2018

Na čtvrtek 8. listopadu si Žákovský parlament připravil pro své spolužáky projektový den Mléko a my. Do projektu se zapojili žáci 4. – 9. ročníků. Zástupci jednotlivých tříd v Žákovském parlamentu společně se svými třídními učiteli vybrali a naplánovali projekty z navrhovaných témat.

Čtvrté třídy si zvolily své vlastní téma. Vypravily se do Klášterské Lhoty na rodinnou farmu, kde chovají krávy. Děti se seznámily se všemi důležitými procesy při získávání a zpracování mléka. Po návratu do školy pak žáci o získaných znalostech diskutovali a vytvářeli obraz krávy.

Páté ročníky se vrhly na vymýšlení obalů na školní mléko. Žáci 5.A si hráli na návrháře, nechyběla tužka za uchem, zmačkané papíry, rauty a konečná třídní prezentační porada, ze které si každý odnesl mléčný výrobek. 5.B se do projektu vrhla s radostí a vznikaly takové návrhy, až se tajil dech. Všichni žáci se velmi snažili, aby jejich návrh byl ten nejlepší. V 5.C vyrobili například obrovský model mléka a když se potom chtěli z krabičky napít, i když jen jako, užili si spoustu zábavy.

Šesté třídy se rozhodly rozšířit prospěšnost mléka i mezi další žáky, a proto žáci vytvořili zajímavé reklamy. V 6.A nejprve navrhli zajímavé obaly pro školní mléko a poté se vrhli na natáčení reklamy, ve které ukazují, že i lidské spory se dají vyřešit trochou mléka. V 6.B vzniklo několik povedených reklam, které postupně po skupinkách natáčeli. Žáci si vyzkoušeli práci filmového štábu s klapkou, kameramanem a režisérem. K občerstvení samozřejmě nechybělo mléko.

Obaly školního mléka se navrhovaly také v 7.A, kde děti později své nápady prezentovaly na třídní nástěnce před celou třídou. V 7.B si nejprve na zahnání hladu připravili nepečený dort a další mléčné pokrmy. Poté se vrhli na připravené pracovní listy, k jejichž vypracování si museli celý týden dělat poznámky o své stravě. Ani u nich nechybělo odhodlání natočit poutavou reklamu na mléko. Vyzkoušeli si i vymýšlení nového textu ke známé písničce, který dává všem vědět, jak se má mléko pít a jaké má vlastnosti:

Čau, já jsem mlíko, a nemám víko,          
musíš mě vypít hned.

Brčko si nasaď, v klidu se posaď,              
do dna mě vypij teď.

Čau, já jsem mlíko, a nemám víko,          
mléko je dobré a je hodně chutnééééé.

Žáci 8.A vytvořili dva velké dorty, na kterých si potom všichni společně u jednoho velkého stolu pochutnali. V 8.B se zaměřili na důležitost mléka a mléčných výrobků v naší potravě. Podle informací, které si připravili již doma, sestavili potravinové pyramidy. V těch zohlednili správné zastoupení jednotlivých složek stravy, poukazovali také na nutnost mléčných výrobků v naší stravě.

Deváté ročníky pojaly projekt jako přípravu do života a zaměřily se na vaření a pečení pokrmů s mléčnými výrobky. Žáci 9.A si již doma napekli pro své spolužáky muffiny, buchty a další sladké pokrmy. Přímo ve třídě také vyráběli ovocné mléčné koktejly a nepečený dort. Na závěr projektu proběhla ochutnávka všech vytvořených jídel. Žáci z 9.B si připravili velké postery o zpracování mléka, tvarohu a dalších výrobků a o jejich důležitosti v lidské stravě. Část třídy si v kuchyňce otevřela pro své spolužáky a učitele mléčný bar s koktejly různých příchutí.

Projektový den se díky aktivnímu zapojení všech dětí vydařil a všichni si ho velmi užili.

Fotogalerie